13 sep 2015

Of geschiedenis écht mijn ding is vraag je?

Voordat ik aan de Pabo begon had ik niks met geschiedenis. Het leren van jaartallen in combinatie met gebeurtenissen waarvan ik de samenhang niet zag, niet bepaald mijn ding. Lezen uit een saai boek waaruit ik de samenhang niet uit kon halen, oorzaak en gevolg niet zag en aan het einde van elke bladzijde de jaartallen me om het hoofd vlogen. Het verbaasde mij dan ook niet dat ik altijd onvoldoendes haalde voor het vak.

Een aantal jaren later begon ik aan de Pabo en ik zag enorm op tegen de cito voor geschiedenis. Ik moest tien hele tijdvakken uit mijn hoofd leren: met jaartallen, vage gebeurtenissen en mannen met gekke kleding aan. En ik snapte niet eens waarom ik dit allemaal überhaupt moest kennen. Wat had ik eraan om te weten dat er zo lang geleden slavernij was en hoe dit allemaal in elkaar stak? Tuurlijk wist ik er wel het zijne vanaf, maar waarom moest ik de rol van Nederland tot in detail kennen? En wat moest ik in vredesnaam met de informatie van de Tachtigjarige Oorlog? Kon mij het wat schelen wat die beste mannen toen, nadruk op toen, deden? Wat had dat met het nu te maken? We kregen er les in, en ik ging met tegenzin daarheen. Maar goed ik moest die toetsen halen dus toch maar eens goed gaan stampen. Noodzakelijk kwaad om door te kunnen gaan met de Pabo. Zinnig? Dat wist ik nog niet.

Daar kwam ik achter toen ik met een les van meester J. meekeek. Hij kwam iedere donderdagmiddag geschiedenis geven aan de klas waarin ik stagiair was. En deze meester liet mij inzien waarom het zo belangrijk is om de feiten tot in de puntjes te kennen, om jaartallen met gebeurtenissen goed verbonden te hebben. Meester J. kon namelijk zo onwijs goed vertellen over geschiedenis. Geen moment uit de historie was hem teveel gevraagd. Geschiedenis kwam op deze manier tot leven, kinderen hadden plezier in de lessen en werden gemotiveerd om zelf kleine onderzoekjes te doen naar bijvoorbeeld turf. Feitjes leren zinnig? Zeker weten! Dus ging ik aan de slag om de Cito geschiedenis te halen. Dit keer een stuk gemotiveerder dan daarvoor.

Nu vind ik geschiedenis een interessant vak, ik weet er alleen nog niet genoeg over, helaas. In de vak profilering voor geschiedenis gaan we het hebben over de 20e-eeuw. Een van de tijdvakken waar ik minder in geïnteresseerd ben. Waarom? Omdat het me allemaal wel duidelijk is. Kort samengevat bestaat deze eeuw uit twee wereldoorlogen, een hoop “geneuzel” eromheen bladiebla. Nee. De oorlogen zijn in mijn geschiedenis-ervaring al zo vaak besproken.

Waarom heb ik dan gekozen om wel mee te doen aan die hele profilering, hoor ik je je al afvragen. Heel simpel: toen ik me kort verdiepte in die 20e-eeuw om een keuze te maken tussen de wereldoriëntatievakken, kwam ik erachter dat het wel een beetje meer is dan die oorlogen. Toch wel interessant eigenlijk!

Tot later!
Laura

Geen opmerkingen:

Een reactie posten