Voordat
ik aan de Pabo begon had ik niks met geschiedenis. Het leren van jaartallen in
combinatie met gebeurtenissen waarvan ik de samenhang niet zag, niet bepaald
mijn ding. Lezen uit een saai boek waaruit ik de samenhang niet uit kon halen,
oorzaak en gevolg niet zag en aan het einde van elke bladzijde de jaartallen me
om het hoofd vlogen. Het verbaasde mij dan ook niet dat ik altijd onvoldoendes
haalde voor het vak.
Een
aantal jaren later begon ik aan de Pabo en ik zag enorm op tegen de cito voor
geschiedenis. Ik moest tien hele tijdvakken uit mijn hoofd leren: met
jaartallen, vage gebeurtenissen en mannen met gekke kleding aan. En ik snapte
niet eens waarom ik dit allemaal überhaupt moest kennen. Wat had ik eraan om te
weten dat er zo lang geleden slavernij was en hoe dit allemaal in elkaar stak?
Tuurlijk wist ik er wel het zijne vanaf, maar waarom moest ik de rol van
Nederland tot in detail kennen? En wat moest ik in vredesnaam met de informatie
van de Tachtigjarige Oorlog? Kon mij het wat schelen wat die beste mannen toen,
nadruk op toen, deden? Wat had dat met het nu te maken? We kregen er les in, en
ik ging met tegenzin daarheen. Maar goed ik moest die toetsen halen dus toch
maar eens goed gaan stampen. Noodzakelijk kwaad om door te kunnen gaan met de
Pabo. Zinnig? Dat wist ik nog niet.
Daar
kwam ik achter toen ik met een les van meester J. meekeek. Hij kwam iedere
donderdagmiddag geschiedenis geven aan de klas waarin ik stagiair was. En deze
meester liet mij inzien waarom het zo belangrijk is om de feiten tot in de
puntjes te kennen, om jaartallen met gebeurtenissen goed verbonden te hebben.
Meester J. kon namelijk zo onwijs goed vertellen over geschiedenis. Geen moment
uit de historie was hem teveel gevraagd. Geschiedenis kwam op deze manier tot
leven, kinderen hadden plezier in de lessen en werden gemotiveerd om zelf
kleine onderzoekjes te doen naar bijvoorbeeld turf. Feitjes leren zinnig? Zeker
weten! Dus ging ik aan de slag om de Cito geschiedenis te halen. Dit keer een
stuk gemotiveerder dan daarvoor.
Nu
vind ik geschiedenis een interessant vak, ik weet er alleen nog niet genoeg
over, helaas. In de vak profilering voor geschiedenis gaan we het hebben over
de 20e-eeuw. Een van de tijdvakken waar ik minder in geïnteresseerd
ben. Waarom? Omdat het me allemaal wel duidelijk is. Kort samengevat bestaat
deze eeuw uit twee wereldoorlogen, een hoop “geneuzel” eromheen bladiebla. Nee.
De oorlogen zijn in mijn geschiedenis-ervaring al zo vaak besproken.
Waarom
heb ik dan gekozen om wel mee te doen aan die hele profilering, hoor ik je je
al afvragen. Heel simpel: toen ik me kort verdiepte in die 20e-eeuw
om een keuze te maken tussen de wereldoriëntatievakken, kwam ik erachter dat
het wel een beetje meer is dan die oorlogen. Toch wel interessant eigenlijk!
Tot later!
Laura
Geen opmerkingen:
Een reactie posten