16 jun 2015

Met moeite komt de zomer op gang

De zomer komt wat moeizaam op gang dit jaar maar, langzaam en zeker kruipen de temperaturen omhoog. In de pauzes is het een genot om zonder jas in het schijnende zonnetje te staan.  Leerlingen doen actieve spelletjes als tikkertje en verstoppertje waardoor ze gedurende de pauze met rode verhitte koppies komen vragen of hun jas misschien uit mag. 's Avonds zit ik met de deur open en een kop koffie naar het weer te kijken voordat mijn favoriete programma begint. De weerman laat een grafiek zien waarin de weersverwachting te zien is voor de aankomende week. Dit brengt mij op een idee! Ik zet de televisie uit, jammer van het programma, en mijn laptop aan. 

Het idee is grafieken maken met de leerlingen. Nu hoor ik je al denken: "Je had toch al een idee..." Dat klopt! Maar ik kwam erachter dat dat idee niet te realiseren was. Daarom heb ik gekozen om het doel van rekenen op een andere manier te halen. Hoe? Nou als volgt: ik geef twee lessen. Eén les waarin de leerlingen kennis zullen maken met staafgrafieken en één les waarin de leerlingen kennis gaan maken met lijngrafieken. Deze lessen heb ik in de afgelopen paar weken voorbereid en gegeven en nu is het tijd om het internet daarover te vertellen.

Van te voren had ik al een introductie gegeven over het maken van grafieken. Ik had een plan van aanpak gemaakt, maar deze bleek niet realiseerbaar te zijn. Zo doende koos ik ervoor om een nieuw plan van aanpak te maken. En dat lukte. Ik zou twee lessen gaan geven. In de eerste les maakten de leerlingen kennis met een staafgrafiek. Ik had de introductie een kringactiviteit gemaakt. Ik liet de kinderen hun eten en drinken erbij halen en telde het aantal drink- en etenswaren dat zij mee hadden. Op het met behulp van het digibord legde ik uit wat je nodig had voor een staafgrafiek. Deze les duurde lang, de leerlingen deden niet goed mee en waren snel afgeleid. Na bijna een uur (!!!) gegevens verzamelen en uitleggen, was het de beurt aan de leerlingen om hun eigen grafiek te maken. Ze werkten in groepjes van twee en hadden in no-time hele mooie grafieken op papier staan.

Een week later ging anders te werk, aangezien ik geen zin had om nog eens een uur lang bezig te zijn met alleen een uitleg en gegevens verzamelen koos ik ervoor om een opdrachtenblad te maken. Op dit blad konden de leerlingen de nodige informatie vinden en de opdracht. Ik besprak kort met de leerlingen hoe het ook alweer zat met de staafgrafieken en introduceerde de lijngrafiek. Ik besloot om er niet te lang bij stil te staan en de leerlingen snel weer in tweetallen aan het werk te laten gaan. Deze les ging vele malen beter dan de voorgaande les! Dat was heel prettig.

De leerlingen waren heel enthousiast om aan de slag te gaan met de grafieken. Ze hadden dit nog nooit eerder gedaan maar konden hier heel goed mee overweg! Het leuke was dat iedere leerling op een ander niveau zit dan een ander en dat was ook goed terug te zien in de grafieken die de leerlingen hadden gemaakt. Wat ook goed te zien was is dat de zomer er echt nog een beetje moeite mee heeft. Dat concludeerden ook de kinderen uit groep 6, terwijl ze zonder jas naar buiten gingen omdat het "wel 18 graden buiten is." En ik sta in mijn jas buiten te bibberen, 18 graden... Dat is toch geen zomer?

Tot later!
Laura

Geen opmerkingen:

Een reactie posten