15 jun 2015

Leerkrachten onder de kritische loep nemen

Een aantal leerlingen vindt in de bosjes een nestje met daarin halve lege eitjes. De eieren zijn blauwgekleurd. En de leerlingen zijn erg enthousiast. De leerlingen hebben vandaag (donderdag) les van juf C. en zij heeft hun al een klein beetje informatie gegeven. Misschien zijn de eitjes van een kraai, merel of kauw heeft zij hen verteld. De leerlingen komen bij mijn coach voor meer informatie, maar die vertelt hen het zelfde als C.: “Zoek maar eens op internet van wie die eitjes zijn!” Even later komen de leerlingen weer terug: “De eitjes zijn of van een merel of van een kraai. Wij denken van een kraai, want die heeft blauwere eieren.” Martin haalt hierop zijn wenkbrauwen op: “Is dat een logische conclusie? Hoe groot is een kraai en hoe klein zijn die eieren? Ga daar nog maar eens over nadenken!”

Hierboven kun je een klein deel uit een observatie van mij lezen. Afgelopen weken heb ik het leerkrachtgedrag van mijn coach eens flink onder de kritische loep genomen, in het kader van leertheoretische stromingen. Een aantal weken terug vertelde ik al over het turbo-college dat wij van de docent pedagogiek kregen, met die informatie ben ik aan de slag gegaan. Het idee voor pedagogiek was dat de hele groep studenten het leerkracht gedrag op de stageschool en/of bij de coach in de klas met een kritische blik ging bekijken. Hierover ontstond wat onduidelijkheid: gaan we dan foto's maken of observatielijst maken? 

Het oorspronkelijke idee van de groep was dat iedereen foto's zou maken van de dingen die men zag. Ik bedacht me dat dit niet voor mij zou werken, dus besloot ik samen met een medestudent een observatiekader te maken. Aan de hand van dit kader bekeken wij het leerkracht gedrag van onze coaches. Super interessant om dit eens op deze manier te bekijken. Ik zag prachtige voorbeelden van dingen die ik tijdens het turbo-collega had geleerd. En ook ging ik tijdens, één van mijn weinige, lessen bewuster aan de slag met de leertheoretische stromingen.

Na het invullen van het observatiekader had ik een gesprek met Martin over het ingevulde observatiekader. Martin: "Ik heb geen commentaar op jouw observaties. Ik herken heel erg mijzelf terug in deze lijst met leertheoretische stromingen. Jij hebt heel goed door wat er wordt bedoeld met de verschillende observatie-onderdelen en jij kunt hierdoor scherp en gericht kijken naar mijn leerkracht gedrag. Ik heb zelf nooit eerder (zo grondig) gekeken naar mijn leerkracht gedrag rondom de leertheoretische stromingen en vind het heel interessant om het zo eens terug te lezen. Wat ik ook een interessante vind om voor mijzelf eens naar te kijken: een aantal factoren heb jij niet terug zien komen. Ik vraag mij af of die wel naar voren zouden komen als jij een langere tijd, zeg de gehele NPDL-periode, zou observeren. Van een paar denk ik dat wel, anderen zou je niet bij mij terug vinden, maar ik denk wel bij andere collega’s op De Schatkamer!”

Uiteindelijk voegen alle studenten de observaties samen. Het zij de foto gerelateerde observaties, het zij de observatiekader gerelateerde observaties. Hierover vertellen we tijdens het presenatiemoment. We zoeken in dit onderdeel interactie met het publiek dat is komen kijken naar onze voortgang. En ik ben benieuwd wat hieruit gaat komen!

Tot later! 
Laura

Geen opmerkingen:

Een reactie posten