7 jun 2015

Bewegende beelden

Heb je je ooit afgevraagd hoe tekenfilms gemaakt worden? Hoe Disney de eerste filmpjes van Mickey Mouse maakte? Ik wel! Want een tekening kan toch niet uit zichzelf bewegen? Ik weet nog dat mijn vader mij vertelde dat een tekenfilm heel veel tekeningen achter elkaar zijn, in andere poses, snel achter elkaar afgespeeld. En hij leerde me hoe ik die met een stapeltje geeltjes zelf kon maken. Dagen besteedde ik eraan om mijn eigen tekenfilm te maken waarin ik een stok-poppetje van de ene naar de andere kant liet lopen en weer terug. Hij maakte op het midden van het geeltje een sprongetje. Het eindresultaat liet ik trots aan mijn vader zien: "Ik heb een eigen tekenfilm gemaakt papa!"

Een aantal jaren later leerde ik op de PABO dat men dan werkt met stop motion. We kregen met beeldend onderwijs de opdracht om aan de slag te gaan met een 2D-, 3D- en 4D-project. We gingen naar het Kröller Müller museum en bekeken daar verschillende soorten kunst en kunststromingen. We deden inspiratie op en met deze inspiratie konden we op school aan de slag. Ik maakte een kunstwerk in pointillistische stijl voor 2D. Voor 3D koos ik voor een kunstwerk van Jean Dubuffet: Jardin d'émail.

Geliefden in de wolken, piontillistische stijl

En 4D? De opdracht was om één van de gemaakte kunstwerken te gebruiken in stop motion, en dat deed ik! Daar kwam uiteindelijk een filmpje van een simpele ballerina uitrollen. Ik koos voor een simpele ballerina, omdat ik de eenvoud van Jarin d'émail als inspiratie gebruikte. Klik hier voor het filmpje! 

In de opdracht vond ik goede inspiratie voor de opdracht die ik wilde gaan doen met mijn leerlingen van groep 6. Met hen wilde ik graag een soortgelijke opdracht doen. In het kader van eenentwintigste eeuwse vaardigheden sloot het maken van filmpjes, deze mailen en eventueel op YouTube zetten hier mooi op aan. Ik bestudeerde de 6 C's, vulde deze voor mezelf in en besloot om het doel van beeldend onderwijs en persoon en broep samen te pakken. Persoon en beroep kon namelijk mooi samen gaan met die 6 C's. Maar wat moet je met een filmpje als je het geen onderwerp kunt geven? Daarvoor worp ik nog eens een blik op de doelen die we hadden meegekregen voor NPDL. Na even brainstormen zag ik dat ik heel mooi een onderwerp kon geven aan de filmpjes door het doel van levensbeschouwing eraan te koppelen. Hieruit rolde een mooie plan van aanpak voor deze drie doelen ineen.

De 6 C's

Nu dit nog goed uitwerken. Hierover heb ik lang moeten nadenken en uiteindelijk heb ik de hulp van mijn 'levo-docent' ingeschakeld. Hij stuurde mij een aantal goede les ideeën en daar maakte ik uiteindelijk mijn levensbeschouwing/beeldende les. Ik had een brief naar de ouders geschreven waarin ik hen verzocht de leerlingen hun smartphone of tablet mee te geven op een bepaalde datum. Afgelopen week was die datum er en ik startte de dag met het levensbeschouwelijk gesprek. Op aanraden van mijn docent begon ik mijn les met een gedicht:

'Mag ik een kilo liefde en ook graag een pond geluk?
En ook vriendschap met wat korting, want mijn vriendschap is net stuk.
Hier een euro voor vertrouwen, doe daar wat gezondheid bij.
Kan ik ook een glimlach kopen, want ik voel me niet zo blij.
Wat zeg je? Wil ik teveel?
Wil ik een hele hoop?
Nou ja, ik zeg altijd: “Alles is te koop!”'

De leerlingen deden erg leuk mee en gingen goed het gesprek aan met elkaar. De klas kan goed met elkaar in gesprek gaan en er ontstonden door de vragen die ik hen stelden mooie gesprekken en discussies. Ik stelde niet alleen de vragen, naar mate het gesprek zich vorderde stelden de leerlingen ook vragen aan elkaar. Na een tijdje merkte ik aan de leerlingen dat het op was, en ging ik verder met het tweede deel van mijn les.

Het tweede deel van mijn les bestond uit het beeldende gedeelte. Zoals in de link te lezen is, liet ik de leerlingen heel veel zelf nadenken over het filmpje dat zij moesten maken. Het enige dat vast stond was dat deze door stop motion toe te passen werd gemaakt. Welke materialen ze daarvoor gingen gebruiken en hoe, liet ik aan hen over. Maar om de leerlingen een beeld te laten vormen hadden we eerst een gesprek over wat stop motion is en ik liet hen dit filmpje zien. Na de opdracht uitgelegd te hebben over hoe en wat vertelde ik de leerlingen dat het filmpje wel een goed verhaal moest hebben, daarom moesten zij het filmpje gaan maken over wat zij belangrijk vonden. Wat zij belangrijk vonden kwamen de kinderen achter tijdens het gesprek over het gedicht.Daarna mochten de leerlingen in groepjes uit elkaar. Eerst moesten zij een schets of verhaallijn schrijven, daarna spullen verzamelen en aan de slag met het maken van de filmpjes. De filmpjes maakten ze heel simpel door middel van een app uit de Play store (Android)of App Store (Apple). De leerlingen gingen heel enthousiast en gericht te werk. Ik  had met hen afspraken gemaakt en deze liet ik op het digibord zien (zie foto), door dit op het bord te zetten kreeg ik geen onnodige vragen en kon ik de kinderen gericht begeleiden met het maken van hun filmpje. De leerlingen vonden dit duidelijk een leuke les, ze waren druk aan het overleggen en er kwamen prachtige ideeën voor de filmpjes.


Na de pauze nam ik de leerlingen weer even in de kring. Ik besprak dingen waar de leerlingen tegen aan liepen en hoe ze het tot nu toe vonden gaan. Ik vroeg hoe ze dingen gingen oplossen of misschien anders aan gingen pakken. Toen dit besproken was, gingen de leerlingen weer uiteen en gingen ze echt filmen. Met dat filmen waren ze ook weer ijverig bezig. Tot dat de meesten klaar waren met het originele filmpje. De leerlingen filmden niet alleen in het klaslokaal, maar gebruikten ook de hal. Hierdoor was ik al snel het overzicht kwijt wie wat af had en waar wie was. Dit is absoluut iets wat ik de volgende keer zou moeten verbeteren. Maar van dit soort dingen leert men, zullen we zeggen!

Hier is één van de filmpjes die de leerlingen gemaakt heeft.


Ik ben onwijs tevreden over wat de leerlingen hebben gemaakt in zo'n korte tijd. En dat heb ik de leerlingen aan het einde van de hele les ook meegegeven. Ik heb op de leerlingen gereflecteerd, zij op hun eigen werk en zij op mij en mijn begeleiding. De leerlingen gaven aan wederzijds tevreden te zijn over mij. Dat is fijn om te horen!

Tot later!
Laura

Geen opmerkingen:

Een reactie posten