18 mei 2015

Internationalisering: dag 5 en 6

Het is dinsdag ochtend, 7 uur. De wekker gaat en in de kamer naast ons wordt de douche aangezet. Waar ben ik? Waarom lig ik naast mijn klasgenoot? En wat een leuke droom had ik! Ik droomde dat ik in New York was en dat ik gisteren les mocht geven. Ik rek me uit en ik pak mijn mobiel onder mijn kussen vandaan. Ik heb een What's App van mijn moeder, verstuurd om 4:37 : "Hoi lieve Laura, hoe heb je geslapen? Ik heb pauze op mijn werk. Gek hè, dat tijdsverschil! We missen je hoor! Veel plezier vandaag in New York, wat ga je doen? Liefs en kus mama en papa." Langzaam dringt het tot me door. Ik droomde niet dat ik in New York ben, ik wordt zojuist gewoon wakker in die grote stad! Goede vraag trouwens, van mijn moeder: wat ga ik vandaag doen? Ik kijk in het programmaboekje en stuur een berichtje terug: "Ik zie net dat vandaag gevuld gaat worden met een bezoek een de New York Harbor School en daarna gaan we naar het MoMa. Leuk! Nu snel klaar maken en ontbijt halen bij de Starbucks. Fijne dag! XXX"

De Harbor School ligt op Governors Island en we moeten er naartoe door middel van een boot. Een overtocht van een kleine 10 minuten brengt ons naar de haven van het eiland. We worden begeleid door een man die ons verteld over de geschiedenis van Governors Island. Vroeger woonde er een kleine gemeenschap, nu op praktische redenen niet meer. Het is niet heel handig als je naar je werk moet en er gaat één keer in het uur een boot... Op het eiland lijkt de tijd stil gestaan te hebben sinds de jaren '50. Er staan een hoop grote huizen, gemaakt van hout. Geschilderd met een pastelkleurige geel. Op sommige plekken heeft de verf los gelaten en plaatselijk zijn de ramen vervangen door houten planken. We lopen door, goed verzorgde gazonnetjes laat zien dat er mensen zijn die wat geven om het uiterlijk van het eiland. Dan komen we aan bij de school. Leerlingen zijn bezig met het maken van oesterkooien en even verderop maken een aantal andere leerlingen zich klaar om de boot op te gaan. Dit is te zien aan de oranje reddingsvesten die ze aantrekken. We mogen kijken bij het maken van de kooien, één leerling biedt ons aan of we misschien willen helpen. De rest van de ochtend kijken we naar onderzoekspresentaties en naar de klaslokalen van de school. Hier op de Harbor School krijgen kinderen heel gericht onderwijs, voor ieder wat wils. Gaaf om mee te nemen naar Nederland.
Het materiaal is onmogelijk precies te buigen met de handen.
Hier gebruiken de leerlingen een speciaal buiggereedschap.
Even goed en precies neerleggen, de hendel omhalen en de vouw is perfect gemaakt!

In de middag zijn alle Nederlandse studenten te vinden in het MoMa (Museum of Modern art). Een gaaf museum met hele mooie kunstwerken. Het museum is qua kunstselectie te vergelijken met het Stedelijk Museum in Amsterdam. Ik ben wel fan goede kunst, dus laat mij maar een middag rondlopen in het museum. En dat deden we, een heel mooi museum met mooie en intrigerende kunstwerken van kunstenaren over de hele wereld. Na het bezoek aan het museum hebben we vrije tijd. Met een aantal mede-studenten halen we pasta to-go en eten we deze op in het Central Park.


Woensdag ochtend stappen we weer vroeg de metro in weer naar de haven, dit keer omdat we het Vrijheidsbeeld en Ellis Island gaan bezoeken. De bezoeken zijn te vergelijken met eiland hoppen. Van Manhattan naar Liberty Island, Ellis Island en weer terug naar Manhattan. Het is die ochtend mooi weer, zonder jas lopen we een rondje om het 93 meter hoge beeld, zoeken we naar onze achternamen op Ellis Island en waaien we uit op de boottochten. 's Middags wordt de groep weer opgesplitst. Dit keer hoef ik geen les te geven en ga ik New York in om te shoppen. 



In de avond zijn we uitgenodigd om te komen dineren bij Neline Koornneef op de zesde verdieping van een hoog gebouw die op 5th avenue te vinden is. Dit was heel gaaf, het voelde heel chic om ontvangen te worden met een drankje. Die avond voer ik gesprekken met docenten van het UNIS en met het bedienend personeel. Het is een unieke ervaring die ik niet had willen missen. 

Na het diner lopen we door Central Park terug naar de metro, lekker weer ons bedje opzoeken.

Mooi uitzicht vanuit het Central Park op The Reservoir en de skyline
Tot later!
Laura

Nieuwsgierig naar de voorgaande dagen? Klik hier!
Of wil je meer te weten komen over de laatste dagen? Klik dan hier!
Misschien liever weten hoe groep 6 reageerde? Dan moet je hier klikken!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten