Nederlandse kinderen in Amerika, hoe? Ik vertel de klas dat er lang geleden Nederlandse mensen naar New York verhuisden en dat hun kleinkinderen nu nog daar leven en van hun ouders Nederlands moeten leren. Maar niet alleen kom ik daar kinderen tegen die Nederlands leren, ik kom ook kinderen tegen die in het gure gedeelte van New York wonen en andere kinderen. En ja, welke vragen zouden jullie dan willen stellen? De klas blijft twee seconden stil, daarna schieten er vingers in de lucht. De kinderen stellen hun vragen en ik schrijf ze op. Een kleine greep uit de vragen:
- Hoe heet je?
- Hoe oud ben je?
- Zou je naar Nederland op vakantie willen?
- Wat denk je van Nederland?
- Is het altijd mooi weer in Amerika?
- Wat is je favoriete smaak ijs?
- Wat zijn je hobby's?
- Sport je? Welke sport?
- Heb je ook een iPad/laptop/computer?
- Speel je games als GTA-V of Minecraft?
- Hoe woon je?
- Vind je school leuk?
- Tot welke leeftijd moet je naar school?
- Wat zijn de schooltijden?
Een aantal dagen later gaat om 4 uur 's ochtends de wekker en een paar uur later vertrekt mijn vliegtuig in een rechtstreekse vlucht naar New York, JFK Airport. Acht uren lang moeten we in het vliegtuig. Ik vlieg voor de eerste keer en ik ben verwonderd door het prachtige uitzicht nu we boven de wolken vliegen. Tijdens de landing maak ik een praatje met degene naast mij, omdat ik de landing toch wel een beetje spannend vind. Eind goed, al goed. We zijn geland in New York en het voelt prettig om weer vaste grond onder mijn voeten te hebben.
Prachtige, comfortabele vlucht! |
De rechte straten blijven me verbazen. |
De eerste drie dagen zitten vol met bezoekjes aan het Empire State Building, Times Square , 9/11 memorial en het Central Park. Ik voel me als een Japanner/Chinees die met haar cameraatje overal foto's van maak, het liefst van alles drie stuks, zodat ik zeker weet dat één van deze goed gelukt is. Daarnaast heb ik het ook erg gezellig met de groep mensen die mee zijn naar New York.
Uitzicht met zonsondergang vanaf het Empire State Building |
Het Empire State Building at night. |
Monument 9/11 |
Een wandeling over de Brooklyn Bridge |
Het rustige Central Park omringt door de hoge gebouwen van Manhattan |
Op Times Square |
Maandag 's middags splitste wij als groep ons op. Voor mij was het tijd om de creatieve knop om te zetten. Ik mocht namelijk een creatieve les geven aan Nederlands sprekende Amerikaanse kinderen uit groep 3 op het UNIS (United Nations International School). Ik mocht mee kijken naar hoe de kinderen de Nederlandse taal leerden, ik las een boek voor en vouwde tulpen met rare namen. Ik had een collage gemaakt over tulpen en vertelde over hun gekke namen (Maxima-tulp, Ballerina-tulp). Daarna mochten ze zelf aan de slag. Dit resulteerde in de Tank-tulp, de Onverwoestbare-tulp, Redalisios-tulp, Dansjes-tulp en nog meer.
Moe van de indrukken, de drukke leerlingen in The Bronx en op UNIS en van het vele lopen, kwamen we die avond tevreden aan in onze hotelkamer.
Tot later!
Laura
Klik hier om te weten te komen wat er op de volgende dagen gebeurt!
Of klik hier om te weten te komen hoe ik de terugreis vond!
Geen zin om dat allemaal te lezen, maar wel benieuwd wat groep 6 vond? Klik dan hier!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten