2 mei 2015

Voorstelrondje

Aan het begin van het jaar start een leerkracht vaak met een ijsbreker of een voorstelrondje. Dat leek mij een leuke manier om mezelf voor te stellen aan het begin van deze blog.


Wie ben je en wat doe je?
Ik ben Laura en mij kun je dagelijks vinden in Windesheim (Zwolle) of op de school waar ik stage loop. Ik doe mee aan een project van school over NPDL. NPDL houdt zich bezig met gepersonaliseerd onderwijs en diep leren. Niet alleen hou ik me daarmee bezig in de stagepraktijk; ook in mijn opleiding ben ik bezig met diep leren.

Waarom heb je gekozen voor NPDL?
Je kent het wel: een periode van 8 weken is als volgt ingedeeld. Je volgt 6 weken fulltime lessen en colleges, je hebt een 1 week om de laatste dingen in je (al zo volle) hersenen te stampen en in de laatste week moet je alles geven want: toetsen en tentamens. Hier begint het onderwijs al vroeg mee en het onderwijs houdt zich hier ook aan vast. Vanaf de middelbare school ziet het leven er op deze manier uit voor een student. Verschrikkelijk saai en eentonig. Studenten worden steeds minder gemotiveerd om aan de slag te gaan, docenten zullen het vast herkennen. 

Ik ben zelf ook zo'n student die steeds minder gemotiveerd raakte om naar de lessen te komen, een week lang zoveel mogelijk stof te "stampen" en daarna een week (of twee weken) in de stress te zitten om toetsen en tentamens. Verschrikkelijk vond ik het. Zó verschrikkelijk dat ik het vaak ook maar liet zitten voor wat het is: Studie Ontwijkend Gedrag; ook wel S.O.G. of "soggen". Dit pakte overigens ook nooit positief uit, dit zorgde er vooral voor dat ik de eerste 3 of 4 weken van de periode keurig mijn lessen volgde, maar daar vervolgens niks mee deed en na school was ik al snel weer te vinden in de stad of op een terras. Of gewoon op de bank met mijn laptop op schoot aan het kijken naar filmpjes die ik vond op Youtube. Dit was heerlijk, maar daarna komen er een aantal weken van keihard bijspijkeren en stressen om je tentamens te halen en deadlines te halen. Waardoor ik na de tentamenweken het nog harder nodig had om te ontspannen en leuke dingen te doen. 

Te midden van een aantal stressvolle weken kreeg ik een mailtje binnen in de mailbox van school. Iets over een pilot? Iets over zelf invulling geven aan doelen? NPDL? Klinkt alsof iets dat ik stilletjes besteld had, hier in mijn mailbox staat: niet die 6 weken les-2 weken stress periodes meer! Smaakt naar meer!

NPDL?
In het kort: 
New Pedagogies for Deep Learning. Het doel is om nieuwe didactieken te ontwikkelen voor betekenisvol, gepersonaliseerd leren. Het project wilt leren aan laten sluiten bij de persoonlijke behoeftes van leerlingen. Er wordt onder andere ook na gedacht over 21st century skills en digitale geletterdheid.


En waarom een blog?
Aan het einde van de pilot moeten alle 7 studenten die mee doen aan de pilot een e-portfolio inleveren zodat de begeleidende docenten kunnen zien hoe we de gestelde doelen hebben ingevuld en of deze ook daadwerkelijk gehaald zijn. Dit e-portfolio mocht op elke manier vormgegeven worden en ik heb het altijd al leuk gevonden om stukjes te schrijven, verhaaltjes etc. Daarom heb ik ervoor gekozen om een blog over de pilot te schrijven en wekelijks een update toe te voegen. In deze updates zijn linkjes te vinden die je brengen naar de documenten waaraan ik die week heb gewerkt.

Tot later!
Laura

Geen opmerkingen:

Een reactie posten